|
Miglė Kosinskaitė ir jos „Deja vu“ Kretingoje
Miglės Kosinskaitės vardas gerai žinomas meno pasaulio ir jam prijaučiantiems žmonėms: ji – romantinio siurrealizmo atstovė, drąsi ir šokiruojanti, kartu – ir labai moteriška. Vilnietės menininkės drobės stebina ryškiais potėpiais, daugiaprasmiais siužetais, kuo galėjo įsitikinti į parodos „Deja vu“ atidarymą Kretingos muziejaus „Žiemos sodo“ galerijoje, dalyvaujant ir pačiai autorei, susirinkę kretingiškiai Prancūziškas posakis „Deja vu“ reiškia „jau matyta“, kai susidaro įspūdis, kad jau kažkas išgyventa anksčiau, nors vyksta pirmąkart. Anot pačios autorės, drobės, atrinktos į šią parodą, jai ir yra šių dienų pasaulio, lyg jau matyto, atspindžiai. Parodoje – 14 masyvių drobių ir netgi dvi tuo pačiu pavadinimu – „Deja vu“, jos – tarsi pasikartojantis debesuotas oras su pragiedruliais. „Kai kompozitorius Giedrius Kuprevičius paklausė, kaip apibūdinčiau savo 2022-uosius metus, taip ir parašiau „debesuota su pragiedruliais“. Po to pagalvojau, kad ne tik pastaruosius, o jau kelerius metus taip gyvenu: nuolatiniai niūrūs ir dar niūresni debesys su retomis prošvaistėmis. Pasaulis staiga tarsi pasisuko kitu kampu ir parodė bjauriąją nefotogeniškąją pusę. Jau, rodos, nusistovėjusią ramybę ir hedonizmą staiga pakeitė neprognozuojama negandas sukėlusi pandemija, po to žemę iš po kojų visai išmušė karo žiaurumai.
Įtampa ir žmonių susipriešinimas pasiekė nematytas aukštumas, o kasdienybę prislėgė baisus neteisybės jausmas. Tiesa, unikalios aplinkybės parodė ir nemažai šviesos, žmonių užuojautos, susitelkimo blogio akivaizdoje, ką ir vadinu pragiedruliais. Visa tai negalėjo nepaveikti ir kūrybos“, – taip savo parodą pristatė M. Kosinskaitė. Jos paveikslų personažai sprendžia savo problemas ir gyvena savo keistus gyvenimus. Kartojasi dėžės, kaip uždaro gyvenimo, savojo pasaulio, atsiribojant nuo įprasto už sienų, motyvas. „Nesiekiu kažkokios logikos ar dėsningumo, – tiesiog paleidžiu į drobę savo asmenines vizijas, kurios kažkam gal su apokaliptinėmis priemaišomis, kažkam – su ironija, o iš esmės neprarandančios optimizmo ir vilties“, – tokia autorės kūrybos filosofija. M. Kosinskaitės paveikslų herojai užduoda daug klausimų, išeinančių už paveikslo rėmų. Stebint juos, atrodo, kad tapant pirmiausia sukuriama istorija, o tik tada herojus nugula į Miglės drobes. Herojai tarsi komunikuoja savo povyzomis, o žiūrovui belieka tik klausytis, ką jie kalba.
M. Kosinskaitė paroda Kretingą pasiekė projekto „Kretingos meno įvykis“ kuratoriaus Dariaus Vaičekausko iniciatyva. „Labai žavu matyti, kad pagreitį įgavusi parodų serija ir šįkart sulaukė susidomėjimo. Džiaugiuosi, kad pavyko pakviesti stiprią romantinio siurrealizmo Lietuvoje atstovę Miglę: čia eksponuojami jos stiliui būdingi darbai, čia – jos pasaulis, kupinas šaržo. Paroda netgi sakyčiau, labai pritaikyta Kalėdų laikotarpiui: drobėse – Žaliasis tiltas su besmegeniais, raugintų agurkų eglė su silkės galva, byrantys agurkėliai po naujametinės nakties“, – šmaikščiai kalbėjo D. Vaičekauskas. Pati Miglė prisipažino, kad pirmąkart gyvenime įžengusi į savo parodą paskui žiūrovus – viskas už ją buvę paruošta. „Darius (Vaičekauskas, – red. pastaba) atrinko drobes, atvežė čia, sukabino. Ši paroda atsirado man pačiai netikėtai ir staigiai, bet tai patinka, nes nebuvo laiko ruoštis, patirti stresą. Ačiū, kad ištraukėte mane iš tamsos, kada ir gamtoje ir akyse trūksta šviesos, iš sąstingio į šventinį šurmulį pajūryje“, – gerą žodį organizatoriams ir parodos lankytojams tarė menininkė.
|